Belajar untuk berdagang
 

Glosari

Semua pedagang perlu mengetahui pelbagai istilah teknikal, sama ada pedagang baru mahupun pakar. Biarkan kami menjadi pembimbing anda.

Ketahui lebih lanjut

Panduan dagangan

Muat turun panduan dagangan kami yang percuma dan kembangkan kemahiran anda, walau apa pun tahap pengalaman anda.

Ketahui lebih lanjut
Belajar untuk berdagang

Berdagang dengan lebih pintar: tingkatkan kemahiran anda dengan sumber latihan kami.

Buka akaun langsung
Analisis pasaran
 

Kalendar Ekonomi

Pastikan anda mendahului setiap pergerakan pasaran dengan kalendar ekonomi kami yang dikemas kini secara berterusan.

Ketahui lebih lanjut

Analisis Teknikal

Manfaatkan data pasaran yang lepas untuk meramalkan arah harga dan menjangka pergerakan pasaran.

Ketahui lebih lanjut
Analisis pasaran

Manfaatkan risikan pasaran yang anda perlukan untuk membuat strategi dagangan.

Buka akaun langsung
Perkongsian
 

Program ahli gabungan

Kembangkan perniagaan anda dan dapat ganjaran. Ketahui lebih lanjut tentang Program Ahli Gabungan kami hari ini.

Ketahui lebih lanjut

Pengurus wang

Tingkatkan pendapatan anda dan dapatkan ganjaran untuk pengetahuan dagangan anda dengan ThinkInvest, memberi anda kawalan.

Ketahui lebih lanjut

Dagangan API

Buat platform dagangan atau alat data anda sendiri dengan API kami yang termaju.

Ketahui lebih lanjut

Broker pengenalan

ThinkMarkets memastikan tahap kepuasan pelanggan yang tinggi dengan pengekalan pelanggan dan kadar penukaran yang tinggi.

Ketahui lebih lanjut

Label putih

Kami menyediakan segala-galanya yang anda perlukan untuk membuat jenama anda sendiri dalam industri Forex.

Ketahui lebih lanjut

Wakil rantau

Bekerjasama dengan ThinkMarkets hari ini untuk mengakses khidmat perundingan penuh, bahan promosi dan belanjawan anda sendiri.

Ketahui lebih lanjut
Perkongsian

Ketahui tentang platform generasi akan datang dan dagangan yang pelanggan anda inginkan.

Buka akaun langsung
About ThinkMarkets
 

Tentang kita

Ketahui lebih lanjut tentang ThinkMarkets, broker global yang mantap, telah memenangi pelbagai anugerah dan boleh anda percayai.

Ketahui lebih lanjut

Keselamatan Dana

Keselamatan dana anda ialah keutamaan kami. Ketahui lebih lanjut tentang polisi insurans kami dengan Lloyd's of London.

Ketahui lebih lanjut

Infrastruktur Dagangan

Apabila melibatkan kelajuan kami melaksanakan dagangan anda, banyak perbelanjaan yang dibelanjakan untuk menjadikannya sangat baik. Ketahui lebih lanjut.

Ketahui lebih lanjut

Berita Di ThinkMarkets

Ikuti perkembangan terkini dengan berita dan pengumuman syarikat yang terbaru.

Ketahui lebih lanjut

Hubungi Kami

Pasukan sokongan berbilang bahasa kami tersedia untuk anda 24/6.

Ketahui lebih lanjut
About ThinkMarkets

Kehadiran di peringkat global, kepakaran tempatan - ketahui ciri yang membezakan kami.

Buka akaun langsung
Membuat Akaun

Sokongan dan rintangan

Mengenal pasti tahap sokongan dan rintangan pada carta adalah satu teknik yang boleh memberi manfaat dagangan anda. Pada dasarnya, sokongan dan rintangan membantu untuk mengenal pasti bidang jual beli.

 

 

Dari rajah di atas, anda boleh melihat bahawa terdapat kawasan-kawasan yang sama di mana harga bergerak. Titik paling rendah yang mencapai dan melantun dikenali sebagai sokongan, manakala titik tertinggi yang mencapai dan melantun adalah dikenali sebagai rintangan. Jika harga bergerak turun ke kawasan sokongan dan gagal untuk berpecah, maka ini adalah bahagian sokongan sah. Untuk mempunyai sokongan atau rintangan kawasan yang sah anda perlu mempunyai bar harga pada atau hampir dengan harga sama sekurang-kurangnya dua kali.

 

Support and resistanceTahap sokongan dan rintangan tidak tepat nombor tahap -boleh dipecahkan, apabila pasaran menguji tahap harga. Jika anda menggunakan carta candlestick, anda boleh mendapat sokongan dan tahap rintangan ditikam oleh candlestick.

 

Anda boleh perhatikan di sini bahawa paksi lilin menguji kedua-dua sokongan dan rintangan peringkat, dan ada kalanya sumbu menembusi tahap ini, namun berakhir menutup kembali sokongan atas atau di bawah rintangan. Mungkin ada masanya apabila tindakan harga yang tidak memecahkan sokongan dan tahap rintangan, tetapi hanya membalikkan pergerakan tersebut. Dalam carta di atas, kita dapat melihat harga berhenti di atas tahap rintangan dan menutup di atas tahap ini. Harga yang kemudian membalikkan pergerakan dan kembali ke bawah. Jika anda membeli kedudukan yang berdasarkan menembusi tahap rintangan, perdagangan anda akan membuat kerugian. Tindakan harga ini dikenali sebagai pelarian palsu dan mereka boleh kerap berlaku. Cara yang anda perlu lihat tahap sokongan dan rintangan adalah dengan mengenal pasti mereka sebagai zon.

Untuk membantu sokongan plot dan zon rintangan anda, ia adalah yang terbaik jika anda plot carta garis. Untuk merancang zon pada carta garis, anda perlu mengenal pasti kawasan-kawasan di mana anda melihat beberapa puncak atau lembah.


Support and resistance

Support and resistanceTrend Lines

Terdapat tiga jenis trend - trend atas, trend bawah trend dan sisi trend (juga dikenali sebagai penyatuan). Secara umumnya, curam garisan arah aliran, trend yang kurang dipercayai, dan kemungkinan besar untuk dipecahkan. Semakin banyak kali harga menyentuh garis arah aliran, lebih sah trend tersebut. Carta berikut menunjukkan kepada kita bahawa aliran meningkat sedang dijalankan kerana kami mempunyai banyak sentuhan di sepanjang garisan aliran. Trend ini sememangnya dapat dipecahkan dengan perubahan harga tertentu, tetapi aliran meningkat keseluruhan dikekalkan kerana harga terus meningkat.

 

Channels

Saluran adalah di mana tindakan harga bergerak antara dua garisan selari. Garis atas dianggap sebagai rintangan dan garis saluran yang lebih rendah dianggap sebagai sokongan. Untuk menarik saluran, hanya menarik garisan arah aliran yang seperti biasa lakukan, maka salinan garis itu dan meletakkannya di sebelah yang bertentangan dengan tindakan harga.
Mewujudkan saluran arah ke atas, hanya menarik garis trend dengan menyambungkan sekurang-kurangnya dua palung dan memanjangkan baris tersebut. Salinan garis itu diletakkan di sebelah atas harga, di sepanjang puncak.

Mewujudkan saluran trend ke bawah, hanya menarik garis trend dengan menyambungkan sekurang-kurangnya dua puncak dan memanjangkan baris tersebut. Salinan garis itu dan meletakkan di bahagian bawah harga, sepanjang palung. Rajah di bawah menunjukkan satu saluran trend.


Support and resistance
 

Apabila membina saluran trend, kedua-dua talian mestilah selari antara satu sama lain. Dalam ke atas trend menyalurkan garis sokongan dianggap sebagai zon beli, manakala bahagian atas saluran yang dianggap sebagai zon menjual.

Back to top