Carta Harga

Carta adalah di tengah-tengah dagangan. Selain membantu peniaga memantau nilai kedudukan mereka sekarang, mereka juga membantu peniaga melihat di mana harga sebelumnya dan dengan berbuat demikian, memberikan petunjuk tentang di mana harga akan pergi.

 
Belajar Berdagang > Pertengahan > Carta harga

Membaca carta harga

Carta adalah penting untuk dagangan. Selain membantu peniaga memantau nilai kedudukan mereka sekarang, mereka juga membantu peniaga melihat di mana harga sebelumnya, dan dengan berbuat demikian, memberikan petunjuk tentang di mana harga akan pergi. Oleh itu, memahami bagaimana untuk membaca carta harga adalah satu langkah penting dalam perjalanan untuk menjadi seorang peniaga.

Konsep pertama untuk memahami adalah bahawa harga menunjukkan tingkah laku harga relatif ke semasa. 

Price charts

MASA:X-Axis (Kiri ke Kanan)

Komponen masa carta harga dibaca pada paksi-x (kiri ke kanan). Semakin ke kiri kita melihat, lebih ke masa lalu yang kita cari. Lilin atau bar terkini mewakili tempoh semasa. Setiap lilin atau bar mewakili satu unit masa; di bahagian atas carta harga biasanya tetapan yang membolehkan anda untuk mengubah suai satu unit masa yang diwakili. Jika tempoh masa yang ditetapkan untuk setiap hari, ini bermakna setiap lilin atau bar mewakili nilai satu hari aktiviti harga. Jika ia ditetapkan kepada 5 minit, ini bermakna setiap lilin atau bar mewakili 5 minit aktiviti harga.

Harga:Y-Axis (Atas ke Bawah)

Harga instrumen yang dibaca pada paksi menegak. Semakin tinggi lilin atau bar, harga yang lebih tinggi adalah pada tempoh tersebut. Sebaliknya, lilin atau bar di bahagian bawah carta menunjukkan harga yang agak rendah.

Komponen harga

Pada lilin atau bar carta, setiap unit pada carta menunjukkan empat elemen


OPEN PRICE: Ini adalah harga yang memulakan tempoh tersebut. Dalam carta bar, garis mendatar ke kiri menandakan harga yang terbuka. Dalam lilin, bahagian bawah badan lilin adalah terbuka jika lilin tidak merah, atau beberapa warna lain yang menandakan yang lebih rendah dekat daripada terbuka. Jika warna lilin berwarna merah, atau warna lain yang menandakan yang lebih tinggi berhampiran daripada terbuka, tinggi badan melambangkan terbuka.

HIGH: Harga tertinggi yang diniagakan dalam tempoh itu.

LOW: Harga terendah yang diniagakan dalam tempoh itu.

CLOSE: Harga ditutup pada tempoh tersebut. Warna digunakan bagi membezakan antara membuka dan menutup.

Pada akhir tempoh, proses berulang dengan lilin / bar baru.

Di bawah adalah visualisasi setiap jenis lilin.

3 bentuk yang paling biasa dan asas carta harga adalah: Carta Line, Carta Bar, dan Carta Candlestick. Walaupun mereka memberikan sedikit perbezaan maklumat harga semuanya berkongsi pada konsep masa (tempoh).

Price charts
 
Back to top